måndag, december 03, 2007

Jul, jul, strålande jävla grådassväder!

Jaha?!? Är det såhär man ska behöva ha det bara för att man övergivit Norrlands skogar? Grådassregn den tredje december?

Igår bakade vi lussebullar. Att baka med mina internatvänner var ungefär som att baka när man gick på lekis. Haha. Massa konstigt formade, så kallade, katter. Så det är julstämning. Vädret till trots var det adventsmys med den nya röda staken, nybakt, burkpepparkakor, romglögg och ädelost. Och så van Veeteren - vårt gemensamma söndagsnöje... :P

Jag verkar vara omgiven av människor som är lika - om inte mer - besatta av julen som jag.
Klassens julkalender andas magi och verkar bli riktigt spännande. SVT kan säkert förvänta sig ett manus till nästa år.
Den pågånde SVT-kalendern kliver, förresten, några av oss gemensamt upp och tittar på om morgnarna. Imorgon funderar jag på att koka choklad för ändamålet.

Ikväll blir det glöggmingel på Författarförbundet. Ojoj. Ska klä upp mig efter bästa förmåga...

S, husmorskomplexet består i att jag har ett slags behov av att vara huslig. Att jag verkar ha ärvt husmorsgener av min farmor, och att de pockar på. Baka mitt eget bröd, koka mina egna kikärtor, producera stora mängder kakor och plocka bär till min egenproducerade sylt... Och ryktet har gått.

Idag kläckte dessutom P och M att jag skulle vara något slags garant för seriositeten i ett sammanhang. Jasså? Men det får de ju gärna tro...


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gumman!

Jag kan trösta dig med att här har det regnat bort nästan all snö och är rena skridskobanan överallt. Så jag kan inte gå till skolan utan ´måste ta bilen. Hur kul är det på en skala..?
Vad kul det låter med författarmingel och glögg! Tar du lite julgodis med dig hem?
Kram från mamma

Anonym sa...

fast jag tycker fortfarande att det verkar rätt trevligt med en huslig kromosom. allt annat är ju så ohusligt, vi nio miljoner svenskar kommer handla julklappar för över 30 miljarder kronor (!) under de närmast kommande arton dagarna.
det är lika med konsumtion och ingen kärlek.

egengjord sylt med plockade bär och omtanke är precis vad som behövs. särskilt på jakan.

Anonym sa...

Ååh..Skulle jättegärna smaka på alla godsaker som du gjort :P Själv är jag på tok för lat för att baka.

tomasselin sa...

men, prutten, börja blogga... stockholm is not good 4 u. du tappar omvärlden.

Anonym sa...

Vi ses väl i jul? Jag hoppas/ ELIN