måndag, november 13, 2006

Är jag en luffare eller?

Poofie och jag var på stan idag. Poofie har en något poppigare stil än jag. Jag är egentligen en 55-årig bibliotekarie vid namn Barbro (stilmässigt that is). Så går vi in på Härnösands typ hippaste affär - en sån där man kan köpa jeans för typ 2000 spänn.
Poofie går in först och blir glatt välkomnad av det anorektiska butiksbiträdet. Efter följer jag, (förlåt, Barbro) varpå butiksbiträdet snörper ihop och knappt bevärdigar mig med att hälsa. Ett knappt hörbart, stelt hej slipper ur henne först efter att jag hälsat och vägrat släppa ögonkotakten... Detta händer mig rätt ofta. Tex i det snobbiga varuhuset 1891 i Sundsvall - där expediterna inte bara snörper, utan synar mig från topp till tå. Jag har trott att jag varit paranoid, eftersom jag vet att min stil - och plånbok - inte riktigt mäter sig med deras utbud. Idag såg Poofie det emellertid också. Hon vände sig mot mig och sa: "SÅG DU DET DÄR?". And yes I did...

I såna lägen är jag så jävla sugen på att göra en "Pretty woman" och valsa ut därifån med huvudet så högt att det nästan trillar av. Det är deras förbannade jobb att vara trevlig mot mig. De kan omöjligen veta något om min ekonomi eller vad jag tänkt köpa hos dem. De kan ta sina snörpta munnar och snörpa ihop sig själva till små russin. Koftan jag har på mig idag kostade typ en tusenlapp, BTW!

Jag jobbar på stormarknad. Jag är trevlig mot ALLA mina kunder. Även de som stinker, de som bara köper en ask läkerol och de som bitchar med mig. För att det är mitt jobb? Ja, men också för att de är värda det. Varje människa är värd åtminstone ett inledande och varmt leende... Och det är vad bagar'n tycker!

Inga kommentarer: