onsdag, oktober 01, 2008

Läsesalen, onsdag, 14:22

Sitter på Kulturhuset och försöker lossna i mitt storslagna författarskap. Det går inte riktígt som jag tänkt mig. Jag fastnar hela tiden med blicken på fyra män i gula regnställ utanför. De försöker rengöra den gigantiska fontänen i rondellen, med hjälp av tre högtryckstvättar och en sån där skrapa man använder för att fösa undan vatten när man duschat. Det är ett ganska spännande vardagsdrama - faktiskt. Särskilt som regnet öser ner och gör det svårare för dem att se var de redan varit. Och slangarna från högtryckstvättarna fastnar i allt möjligt hela tiden...

Jag vill verkligen skriva massor idag. Det är min första lediga dag av nio möjliga och nu har jag verkligen chansen. Men jag kommer INGENSTANS. Plötsligt vill jag byta plats för hela eländet att utspela sig på. Dessutom vill jag flytta perspektiv och allt möjligt annat jox. Och jag har inte en aning om var jag ska börja. Har suttit här i två timmar och lyckats kläcka fyra rader text. Det var väl bra jobbat?
Funderar på att ge mig själv fikapaus. Eller ge mig själv lov att åka hem och laga kikärtsbiffar istället. "Inspirationen" verkar inte infinna sig idag...

Tips till alla: Undvik, så långt det är möjligt, att komma på en romanidé. För ni måste nämligen skriva skiten sen också... *rys*

Inga kommentarer: