måndag, juni 18, 2007

Att kommentera andra

Med anledning av Augusts inlägg om sommarpratarna. Han tyckte de verkade ointressanta och självupptagna i år. Han tyckte att de bara skulle prata om resor och möten.
Påminner mig om en lärare från mellanstadiet. Hon ville alltid berätta om sina "möten". Påminner mig om Kay Pollacks "Att växa genom möten". Vart jag vänder mig ligger ett ex av den boken. Jag har aldrig läst den.
I alla fall kände jag mig tvungen att kolla upp tidigare nämnda sommarpratare. Surfade in på P1:s hemsida och blev positivt överraskad. Jag blev sugen. Jag vill att sommarpratssäsongen ska starta nu! Jag vill lyssna på Helle Klein, Lena Olin, Lena Endre, Margareta Strömstedt, med flera, med flera. Men jag kanske är en sådan där läskig person som är intresserad av andra människors liv - deras möten. Jag vill nog veta lite om Lena Endres vardag. Eller så vill jag kanske bara höra hennes röst...
Den ende jag inte vill höra ifrån, över huvud taget, är Ulf Lundell. Ulf Lundell ger mig rysningar. Och jag vet inte varför. Kanske för att han verkar ha gått på myten om sig själv. Som Tommy Körberg, som Jan Malmsjö. Det är läskigt med män som verkar övertygade om sin egen förträfflighet.

Bodil skriver om att hon vill ha personal. Jag vill också ha personal. Sen skulle jag vilja ha bostad i Stockholm också. Om jag hade personal skulle jag be dem fixa det åt mig.
Den lettiske volontären säger hela tiden: "Jag kan fixa det". Sen skrattar han. För att vi svenskar hela tiden pratar om allt vi kan fixa åt varandra.

Inga kommentarer: