onsdag, januari 30, 2008

Nationalskalden och jag

Strindberg! Denna Sveriges litterära stolthet. Han har uttryckt så många fina saker, kanske framförallt om kvinnan. Till exempel insåg han ju att vi kvinnor medvetet underordnar oss männen, för att vi ska slippa arbeta och slippa ta ansvar för våra liv. Sen hade han ju även vänligheten att upplysa oss om att en barnlös kvinna inte är en riktig kvinna - och därmed inte har rätt att yttra sig i kvinnofrågor.
Ack det underbara manssamhället! Åh, denna fina männens historieskrivning. För visst är det väl underbart att de mest spelade dramatikerna runt förra sekelskiftet, i Sverige, var kvinnor - men att det är vår gode vän August som fått bli representant för hela den tidens dramatik och skönlitteratur. Fallera så fint!
Jag har läst en del Strindberg. Jag uppskattade "Ett drömspel". PUNKT.
Strindberg och Ibsen var rivaler. Strindberg skrev en novell som ville göra ner Ibsens "Ett dockhem". Ibsen hade ett porträtt av Strindberg över sitt skrivbord - så att herr August kunde hänga där och se hur en litterär slipsten skulle dras.
De två gamla litteraturpamparna har haft strid i mitt huvud också. Ibsen vann. Ibsen var feminist, Ibsen hade saker att säga om kvinnans ställning och om cementerade sätt att vara. Strindberg hade ett outgrudligt agg mot varenda kvinna som fötts - som det verkar. Man undrar ju vem som födde det hos honom.

Ojoj, litteraturinlägg...

Bodil skrev den vanliga människans lov för någon dag sedan. Jag skrev ut - för att alltid kunna ha i skrivboken och titta på ibland. Hon skrev att hon inte förstod hur alla vanliga människor fick ihop det (om man ska sammanfatta). Det begriper inte jag heller. Hur i hela fridens namn går det till? När ska man hinna åka på skidsemester, hälsa på bryllingarna, baka sitt eget bröd, gå på bio, träna, förverkliga sig själv, skriva de där dikterna, älska sin nästa, tvätta sina trosor, köpa fiberberikade havregryn, söka ett nytt jobb, lägga upp bilder på facebook, skaffa katt, skriva brev till kompisen från någon skola någon gång, dricka rödvin, uppdatera virusprogrammet, duscha... ?
You tell me.

2 kommentarer:

tomasselin sa...

Jag vill också läsa Strindberg och all annan gammal skit... sånt som man borde ha läst. Finlitteratur. Vi hörs. KRAM!

tomasselin sa...

Bara för att jag läste det här inlägget så har jag nu varit och köpt två böcker av Strindberg :p haha