onsdag, augusti 15, 2007

Familjen Fallera

Pappa och mamma Fallera ägnade gårdagen åt att plocka hallon. Dottern Fallera kom på eftermiddagen hem från sin sista krävande stormarknadsarbetsdag. Pappa Fallera mötte henne med ett: "Hej, vad bra! Du kokar väl hallonsylt?" "Vänta bara på mamma Fallera, så kan ni köpa syltsocker". Mamma Fallera kom hem till nyheten om syltkok, och utbrast: "Ska vi inte först skutta ut i skogen och plocka ytterligare bär?". Två kilo blåbär senare stod dottern Fallera över grytan, kokandes mängder av sylt. Hela kylskåpet hos familjen Fallera är numera fyllt av burkar. Imorgon ska dessa pastöriseras. Sedan ska dottern Fallera åka till folkhögskolan och leva upp till myten om norrlänningen som kokar sin egen sylt, drar upp sin egen gädda, och går i handsydda läderskor.

Jo, det är sant att vi plötsligt förvandlats till den där familjen som är husmorsnostalgiska syltkokare med hembakt bröd. Inte bara jag. Alla är drabbade. Kanske kan Poofie undantas. Fast... hon bakar pajer och skickar mms på hemlagad husmanskost...

Har packat och städat hela långa dagen. Var fruktat tråkigt och aningen stressande (gick upp i natt vid två, och började tvångsmässigt sortera böcker). Nu är jag - faktiskt - lite Feng Shui-lättad. Visste inte att det fanns ett golv under alla de där högarna...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag drog mitt strå till syltstacken genom att plocka en buske på sina sista svartvinbär. Min mor lovade mig en syltburk för den insatsen.

I övrigt hoppas jag att flytten går bra. Jag vill också flytta, det börjar bli lite för lång tid här. Men jag kanske kommer och hälsar pårej i Fjollträsk i höst.