söndag, april 08, 2007

Ansvar

Fikade med två fina vänner idag. Vi pratade om hur man tar hänsyn till andra - och ansvar för dem - i alldeles för stor utsträckning.
Jag har ansvar för mitt eget liv, mina beslut och mina handlingar. Det är en svindlande tanke, och en befriande, som öppnar upp för nya möjligheter. Det är lättare att ha att göra med en människa som man vet tar ansvar för sig själv och bara tackar ja till sådant hon verkligen vill. För visst vill väl jag umgås med dem som umgås med mig av lust? Ditt ansvar för dig. Mitt ansvar för mig. Jag bestämmer om jag ska vara martyr eller leva efter mitt inre driv.
Ändå, vårat gemensamma ansvar för varandra. Trampa inte på andra om du inte vill bli trampad på. Du kan ta ansvar för dig själv och leva efter ditt driv utan att glömma dem omkring dig. Ditt ansvar. Mitt ansvar. Ansvaret.

3 kommentarer:

Elli sa...

Hej vännen! tack för fikastunden i söndags! så synd att vi inte träffas oftare.
Jag läste dina senaste inlägg. Inspirerande, intressant och rolig! Det är du Louisa! Kram! /Elli

Anonym sa...

Jag ska fortsätta leva efter den principen och det känns så skönt att ha vänner som du, som tänker likadant. På så sätt skapas en mycket skönare och mer avslappnad relation.

elli sa...

Ansvar och frihet ligger som ganska nära varandra...