måndag, april 02, 2007

Bevisa dig

Personbevis tycker jag är en lite egendomlig företeelse. Du måste skicka med ett papper som bekräftar att du finns, när du ska söka utbildning. Jättehumor faktiskt. Här är mitt gymnasiebetyg och mitt intyg på att jag faktiskt jobbar på stormarknad. Jo, och förresten, här är ett A4 som är beviset på att jag är jag.

För det är ju så troligt att någon annan skulle söka en utbildning i mitt namn. Eller så troligt att jag skulle påstå mig vara svensk medborgare, och Härnösandsbo, när jag egentligen kommer från Bulgarien. Men det måste ju förekomma. Varför annars detta ständiga krav på att bevisa sig?

Det papperslösa samhället innehåller fler papper än någonsin.

4 kommentarer:

Anonym sa...

jaa...det är märkligt vilka företeelser som finns i denna byråkratiska värld. Vilken tur att man kan beställa ett nytt personbevis om man tappat sitt. Annars, skulle man upphöra att existera då?

E.V sa...

intressant frågeställning.

Olof sa...

Man är ett papper.

Anonym sa...

Jag tycker det är så bra, jag tar upp körkortet varje gång jag sådär får en kris på min schäslong och undrar vem i hela världen jag är. När jag känner för att åka till en kurort i Tyskland och leta efter mig själv. DÅ ligger körkortet där och säger, "du behöver inte, jag finns här för dig, jag ser dig jag vet vem du är".