fredag, maj 11, 2007

Bokfemma

Snodde den här idén av en tjej som nominerats till "Årets blogg". Men ska alltså list fem böcker som är överskattade och slöseri med tid. Typ.

1. Brott och Straff (Dostojevskij)
Som ett långt jävla senadrag i vaden. För mycket. För mycket kräla runt i stoftet. För mycket av allt. Bara så överhypad.

2. Sagan om ringen. (Tolkien)
Jag borde inte uttala mig. Lyckades inte ens ta mig igenom prologen. Som ett sömnpiller. Det sägs att den blir bättre sen. Men man ska orka ta sig till de bra delarna också... Zzzz

3. Thérèse Raquin (Zola)
Övermoraliserande tråkbok. Fruktansvärd kvinnosyn. Hon framställs som ett litet våp och ett offer.

4. Candide (Voltaire)
Mest för att varenda kapitel börjar med en titel som förklarar vad som kommer att hända. (Hur det kom sig att Candide och Cunnigunda...) *gäspa* Läs titlarna på kapitlen, så spar ni tid.

5. Utvandrarna (Moberg)
Bitvis så att man bara vill gråta (för att man är berörd). Men det är för långt mellan bitarna...
Kanske måste jag ge den en chans till. Kanske var tretton för ungt... Men då blev jag uttråkad...

Inser att jag ger mig på klassikerna. Men så har jag heller inte så mycket till övers för sådant det redan är bestämt att jag ska gilla...

3 kommentarer:

Anonym sa...

*Fniss* Minns fortfarande hur trögt det kändes att ta sig igenom Candide. Jag förundras fortfarande över hur seeeeg en så tunn bok kunde kännas. Och visst var det nog på grund av det du just skrev :)

Anonym sa...

jag har inte läst en enda och man blir inte särksild lockad nu heller. Hade inte tänkt läsa någon av dom heller. Men man vet ju aldrig hur man blir som pensionär. Kanske plöjer varje bok då. Sägs att det finns mycket lästid över då. Fast det handlar väl bara om att prioritera lästid.

P.s Linda-Louisa-Elin fest 19 maj!

Anonym sa...

!