tisdag, maj 29, 2007

Pannkaka av tårta

Igår var det moderns födelsedag. I egenskap av god dotter och amatörkonditor tog jag mig för att baka en tårta. Min mamma är diabetiker och därför hade jag sökt rätt på ett lågkalorirecept. Tårtan var beräknad till åtta personer.
Jag gick de tre kilometrarna till stormarknaden och inhandlade allt - utom mandlar, som såklart var slut i hyllan. Jag hämtade därefter min cykel på busstationen och cyklade in till centrum efter dessa mandlar. Därifrån och hem, i konstant motvind.
Väl hemma skållade jag en sjuhelsikes massa mandlar, malde dem, separerade ägg, siktade kakao... Tid tog det. Massor av tid.
När tårtan äntligen närmade sig färdigt stadium visade den sig inte vara större än att den rymdes på en assiett. Vilka åtta personer var den beräknad till, om man får fråga? Åtta svårt undernärda catwalkmodeller??

Inga kommentarer: