onsdag, maj 30, 2007

Min palestinasjal och jag

Jo, jag är fullt medevten om att inte enbart palestinier bär sjalen. Jag är också medveten om att det är hippt bland alternativa kids att bära sjalen. Men i västvärlden har palestinasjalen faktiskt länge varit en symbol för vänstertillhörighet och sympatier med Palestina.
Min palestinasjal fick jag ärva av en fantastisk pianist och människa. Hon hade burit den under sextio- och sjuttiotalen. Den är röd/vit och vibbar av politik och bohemliv i Europa. Jag hade även en svart/vit ärvd av min underbara faster. Dessvärre blev den stulen under en tågresa mellan Stockholm och Östersund.
Jag har vid flertalet tillfällen blivit ombedd att motivera mitt bärande av sjalen. Bland annat av en libansesisk man. Jag sa då att jag sympatiserade med det palestinska folket. Att jag ville ha en fredlig lösning på konflikten i Mellanöstern. Att jag inte sympatiserade med självmordsbombare och terrorister, men med människor som önskar sig ett värdigt liv, fritt från förtryck. Han var nöjd med mitt svar och berömde mig för att jag visste vad plagget jag bar symboliserade - att det inte bara var en hipp modedetalj.
Vid ett annat tillfälle kom en man, av okänd nationalitet, fram till mig och berömde mitt mod. Han var imponerad över att jag vågade bära ett så starkt laddat plagg. Samtidigt varnade han mig för faran i det.
Dessa båda incidenter - med flera - har gett mig en tankeställare. Jag försöker ha ordning på vad jag säger - utan ord.
Ibland orkar jag inte stå för sjalens innebörd. Då lämnar jag den hemma. Jag har en blommig som kommer fram då. Vissa dagar är man bara inte politiskt övertygad. Ibland vet man inte var man står. Kan jag inte svara på frågor som de ovan bär jag inte heller sjalen...
Jag tänker inte sätta mig till doms över dem som inte vet vad sjalen säger. Jag vill bara berätta om situationer sjalen kan försätta en i . Att det kan vara bra att ha ett svar till hands då.

4 kommentarer:

Henrik P sa...

Intressant att läsa dina utvecklade funderingar. Jag kan mest bara nicka och hålla med. Idag består den politiska laddningen i sjalen av att vara pro-Palestina i konflikten med Israel.
I andra sammanhang och tidsperioder har betydelsen kunnat tolkas på flera sätt.
Det jag skulle vilja veta mera om är hur synen är i arabvärlden, nu jämfört med för ca 40 år sen. Det återstår väl att forska om.

elli sa...

Jag med min bittert bristande tilltro till mänskligheten tror ju att de flesta bär sjalen som käckt modeplagg... To make the team. Det är fint att veta att det ändå finns de som tänker, reflekterar, gör ett medvetet val. Du är bra! Fortsätt vara det!

Anonym sa...

Intressant att du inte helt verkar vara på det klara med dess ursprung. Dessutom intressant att alla verkar glömma av de förhållanden de stöder när de konsumerar kläder över lag. Få människor vet att köpa rättvisemärkt och ekologiskt. Alla som konsumerar kläder bedriver indirekt folkmord genom svält/sjukdomar och de har dessutom en nedvärderande syn på sin omvärld! Så bär du din Palestina sjal, men kom ihåg att dina jeans antagligen står för något bra mycket hemskare! :)

Anonym sa...

Vilken festlig anonym kommentar du fått. Men särskriven. Annars tycker jag det du säger är vettigt.