fredag, mars 16, 2007

Kvantitet

Jag är förtjust i kvantitet. Jag gillar att hålla en fet bibba med papper i handen och tänka: de här pappren är fulla av mina ord. Jag uppskattar varje gång Word visar att texten faller över på ett nytt ark, att jag fyllt det förra.
Idag har jag suttit på biblioteket igen. Kanske har Härnösand Sveriges vackraste bibliotek. Det är i alla fall det i särklass vackraste jag besökt. Det är lugnt och fridfullt, varmt och välkomnande där. När jag skrivit mig hungrig har de en stor fin lunchbuffé i caféet. Biblioteket och jag passar ihop. Kanske träffar jag någon jag känner - oftast inte. Jag känner mig aldrig ensam. Jag sitter där och skriver. Jag har Eva och Sara.
Jag skulle behöva bli läst nu. Jag har läst mig blind på mina egna ord. Jag ser inte vad som står på sidorna längre. Jag har slutat känna när jag läser. Det är inte längre nytt varje gång. Jag hakar upp mig på ord, glömmer tonerna. Jag behöver någon annans ögon.
Jag cirkulerar brytpunkten fortfarande. Hur kommer jag dit? Och hur lång tid ska jag låta det ta? Hur villiga är personerna att närma sig varandra.
26 sidor är kvantitet. Jag uppskattar kvantitet. Jag tycker om att se ett berg av bullar jag bakat också. Jag tycker om att räkna dem. Konstatera. Jag har bakat 120 bullar. Kvantitet är bra för egot.

1 kommentar:

elli sa...

"Bibba" säger man alldeles för sällan. Det ska bli dagens mission att använda ordet i konversation!

Åh. Blir Härnösandsbiblioteket-nostalgisk...

Jag ska ju bli språkkonsult dårå. Jag tycker det är roligt att läsa bibbor, om du behöver ögon.

Och jag gissade lite att du skulle gilla Laura Sweden... :)