fredag, januari 19, 2007

Min nya bätstis heter Joni

Trogna läsare minns kanske att jag önskade mig böcker inför födelsedag och jul. Jag fick böcker - massor av böcker. Har redan slukat älsklingen Bodil och nya bekantskapen Karin Alvtegen. Nu fortsätter jag med en annan älskling, Inger Edelfeldt. Boken, jag är halvvägs igenom, heter "Finns det liv på Mars?" Huvudpersonen heter Joni (hon döpte om sig själv efter Joni Mitchell då hon var tio) och jag älskade henne omedelbart. Fast det är en skräckblandad förälskelse, för hon är så lik mig... Kommer jag också stå där i charken vid 45 och försöka vara "vuxen" (för det ska man ju)?

Inger Edelfeldt är en "huvet på spiken"-författare. Hon pekar på alla de där små sakerna vi alla tänker och gör. Jag skrattar igenkännande, för att i nästa stund sätta nämnda skratt i halsen. Den här boken är en av dem jag kommer att sakna då den är slut. Det kommer att vara tråkigt att inte mötas av Joni och Moira när jag kommer hem efter en kass(a)dag...

Ett utdrag (med tanke på att jag jobbar på Stormarknad...)
"Folk som inte själva arbetar inom serviceyrken har nog ingen aning om vilken brokig skara människor som jobbar i sådana; många med målsättningen att få råd med något helt annat. Jordenruntresenärer, skådisar, författare, musiker, filosofer - en väldig mystisk begåvningsreserv från olika kulturer som tittar neutralvänligt på dig i kassan och uttalar sitt tusende "Hej!" medan deras inre blick vilar på en fjärran strand och deras munnar säger "Kvittot?" medan de i sitt inre mumlar uttryck som "Bahutt danjavad" eller trevar efter nästa strof i en dikt"

Ytterligare bevis på att jag är en tant: Jag tycker att Go'kväll kan vara ett lite småputtrigt program...

Idag: Inte en skymt av russintjejen.

1 kommentar:

elli sa...

Wohoo! Jag fick "Finns det liv på mars?" i julklapp, men har inte läst den ännu. Nåt att se fram emot alltså! Luvvly!