fredag, februari 23, 2007

Jag är reaktionär

Till att börja med är jag matreaktionär.
Jag tycker det säljs för mycket onödig skit i livsmedelsväg på stormarkanden där jag jobbar.

Jag tror inte för fem öre på lightprodukter.
Jag tror inte på produkter märkta med "utan tillsatt socker".
Jag tror inte på lättmargariner och halvvegetabiliska produkter typ Milda.
Jag tror inte på färdigmat och på kakor bakta någon annanstans än i någons kök.
Jag tror inte på GI-bröd eller på att något blir nyttigt bara för att man talar om dess höga fiber- eller låga socker- och fetthalt.
Jag tror inte på fettfri majonäs. Vad exakt är det i fettfri majonäs?? Majonäs är ju för fanken fett!!
Jag tror inte att man behöver äta kött varje dag, ens om man är köttätare. Alla skulle må bra av lite vego ibland.
Jag tror inte på kokt potatis (men det är bara för jag tycker det är äckligt...)
Jag tror inte på att vi varje dag behöver veta nya rön om hur vi ska äta och inte.
Jag tror vi fattar det själva, det är ju för i helvete logik!!

Jag tror på att man har grädde i gräddsåsen.
Jag tror på att man väljer produkter med naturligt låg sockerhalt.
Jag tror på att man äter sockrad sylt (men inte så förbannat mycket)
Jag tror på att man kan skippa läsk- och chipsorgier.
Jag tror på att laga min egen mat, så att jag vet vad jag äter.
Jag tror på att baka mina egna bröd och kakor utan fyrtio bokstavskombinationer jag inte förstår.
Jag tror på naturell yoghurt och på standardmjölk.
Jag tror på att steka i smör eller olivolja.
Jag tror på min egen jättegoda tomatsås, lätt sötad med honung.
Jag tror på ekologiska varor, men nästan ännu mer på lokalproducerade.
Jag tror på rättvisemärkning, så att folk får skälig lön för uträttat arbete.
Jag tror på att man använder naturliga råvaror, utan en massa ingredienser som egentligen inte finns, och på att äta ordentliga måltider - Utan jävla kalorihets.
Jag tror på fisk.
Jag tror på att man kan äta av allt, fast med måtta. "Allt" exkluderar ovan nämnda "skit".

Vidare är jag reaktionär på så sätt att jag tycker det är idioti att samma uppgifter (om inte fler) ska göras av färre människor på kortare tid. Det är som att be om massjukskrivningar. Vad i helvete tänker vi på. Kortsiktig vinst - långsiktig dunderförlust. Detta gäller stora delar av (för att inte säga hela) näringslivet.

3 kommentarer:

elli sa...

Jag ställer mig i kö för att få hålla med! Så djefla mycket sanning!

(...fast jag tror kanske inte på fisk... tror jag...)

E.V sa...

jag tror på att vi måste äta för att leva, inte leva för att äta.

Anonym sa...

Jag tror på dig, Louisa.