lördag, februari 10, 2007

Morgonstund har funderingar i mund

När jag går till jobbet, vid sådär femtiden på morgonen, är jag nästan alltid ensam ute. Ibland händer det emellertid att jag möter någon annan, ser en bil eller går förbi någon som skrapar rutorna på en dito. Då blir jag alltid lite nyfiken. Vem är hon? Vad gör hon uppe klockan fem på morgonen? Ska hon också till jobbet? Är hon på väg hem från ett nattskift? Smyger hon hem efter en natt hos en hemlig älskare/älskarinna? Ska hon lämna stan? Har hon rest länge? Har hon en bebis som bara sover till ljudet av en bilmotor (som jag, när jag var bebis)? Tusen möjligheter.
Nästan varje morgon, ungefär vid järnvägen, möter jag samma man med svart huvjacka. Jag har börjat hälsa på honom. Han hälsar sällan tillbaka. Ändå hör vi ihop lite, tycker jag. Vi går åt vars ett håll och möter varandra samma tid varje morgon. Vart ska han? Undrar han vart jag ska? Jag brukar tänka att han ska hem och krypa ner hos sin älskade. Det gör mig varm. Men det är som Olof skrev om möbelmässan: Vilka är de här människorna? Vad gör de där? Vart är de påväg?

Kort reflektion. Ägg och kaviar är ägg med ägg på.

3 kommentarer:

Idgie Johanna Sebastian Ljunggren sa...

hej Louisa

Jo, jag har scenskoleambitioner fortfarande, har ju bara sökt en gång innan och då gick de töver förväntan. :) vilket gör att jag har ännu mer prestationsångest inför den här gången.

Psykolog? Låter bra, men ruskigt svårt att komma in väl? fats antar att du är mkt smart! :)

Anonym sa...

hej Louisa!!!! hur är det? kram/anneli

Anonym sa...

spännande människoliv